Image Blog

Πόσο σημαντική είναι η Βιταμίνη D;

Πόσο σημαντική είναι η Βιταμίνη D για τον οργανισμό σου;

Η βιταμίνη D, γνωστή και ως η «βιταμίνη του ήλιου», είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, την οποία συνθέτει ο οργανισμός κυρίως μέσω της επίδρασης της υπεριώδους ακτινοβολίας του ήλιου στο δέρμα μας. Θα περίμενε κανείς λοιπόν, ότι μιλώντας για ανεπάρκεια ή έλλειψη βιταμίνης D αναφερόμαστε σε βόρειες χώρες που δεν έχουν ηλιοφάνεια, ενώ σε χώρες όπως η Ελλάδα, που φημίζεται για τον ήλιο της, η έλλειψη αυτή θα ήταν αμελητέα ή δεν θα υπάρχει. Κι όμως, το ποσοστό έλλειψης της Βιταμίνης D στη χώρα μας, αυξάνεται διαρκώς.

Γιατί συμβεί αυτό?

Οι κυριότερες αιτίες που εξηγούν αυτή την έλλειψη είναι:

1.  Το γεωγραφικό πλάτος της Ελλάδας που δεν επιτρέπει την επαρκή σύνθεση βιταμίνης D κυρίως τους χειμερινούς μήνες,

2.  Ο πληθυσμός που έχει περιορίσει σημαντικότατα την έκθεση στον ήλιο κατά τη διάρκεια της ημέρας λόγω εργασίας,

3.  Οι κάτοικοι των βορειότερων χωρών της Ευρώπης καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες πλούσιων σε λίπος ψαριών, όπως ο σολομός &

4.  η έντονη χρήση αντηλιακών.

Τα σοβαρότερα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν από την έλλειψης βιταμίνης D είναι:

1.  χαμηλά επίπεδα ασβεστίου και φωσφόρου στο αίμα

2.  η εγκατάσταση ραχίτιδας στα παιδιά μια πάθηση που οδηγεί σε παραμόρφωση των οστών και καθυστέρηση της ανάπτυξης

3.  η ανάπτυξη οστεομαλακίας (διαταραχή που οδηγεί σε λέπτυνση των οστών) και οστεοπόρωσης στους ενήλικες

4.  αυξημένη συχνότητα πτώσεων και συνοδών καταγμάτων.

Όπως αναφέραμε και στην αρχή, η βασικότερη πηγή της βιταμίνης D, είναι ο ήλιος. Λιγότερο σημαντική πηγή βιταμίνης D είναι η πρόσληψη μέσω των τροφών. Λίγες τροφές είναι πλούσιες σε βιταμίνη D και αυτές είναι ορισμένα «λιπαρά» ψάρια (όπως ο σολομός, το σκουμπρί, ο τόνος, ο μπακαλιάρος, η πέστροφα, οι σαρδέλες), το μουρουνέλαιο, τα αυγά και το βοδινό συκώτι.

Η θεραπεία υποκατάστασης της βιταμίνης D είναι πολύ ασφαλής και συνήθως δεν παρατηρούνται προβλήματα από τη χορήγηση της. Η βιταμίνη D3 διατίθεται σε δισκία, κάψουλες, σταγόνες με πολύ καλά αποτελέσματα

Να θυμάστε πως η βιταμίνη D είναι ένας πολύτιμος σύμμαχος υγείας για όλες τις ηλικίες, παρόλα αυτά μην ξεχνάτε να συμβουλεύεστε το γιατρό σας για την κατανάλωση συμπληρωμάτων διατροφής!